نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

درمان بیماری لیكن پلان با PRP

لیكن پلان (Lichen planopilaris) یکی از بیماری‌های پوستی شایع در سنین میانسالی بوده و به صورت بثورات جلدی مزمن كه مسری یا سرطانی نیست، نمایان می‌شود.  این عارضه ممكن است پوست پاها، تنه ، بازو، مچ دست، سر یا آلت تناسلی مرد؛ پوشش داخلی دهان یا مهبل؛ ناخن‌های پا و دست (اطراف یا تقریباً زیر بستر ناخن ) را درگیر سازد.

درمان‌های زیادی برای این بیماری پیشنهاد شده ولی اخیرا محققان دانشگاه رم ایتالیا، روش جدیدی را پیشنهاد داده‌اند که در آن ازPRP (Platelet-Rich Plasma) برای درمان بیمارانی که به کورتیکواستروئید جواب نداده‌اند، استفاده شده و نتایج نشان دهنده اثرات مفید این روش درمانی می‌باشد. PRP یک فرآورده خونی به معنای پلاسمای غنی از پلاکت است که طی یک فرایند جداسازی از خون تازه و لخته نشده تهیه می‌شود.  پلاکتها گروهی از سلولهای خونی هستند که در پاسخ به آسیب بافتی و پارگی عروق فعال شده و با ایجاد لخته منجر به انعقاد خون می‌شوند.

برای ارزیابی پاسخ به درمان و آگاهی از روند بیماری یکی از فاکتورهایی که مورد ارزیابی قرار می دهند اندازه پروفایل آنتی اکسیدانتی در بیماران مبتلا به لیکن پلان می‌باشد که در این زمینه اندازه گیری TAC و MDA نسبت به بقیه فاکتور ها در الویت قرار دارد.

 

منبع:

Bolanča Ž, Goren A, Getaldić‐Švarc B, Vučić M, Šitum M. Platelet‐rich plasma as a novel treatment for lichen planopillaris. Dermatologic therapy. 2016 Mar 1.

Channe PP, Kelwalramani R, Channe SP, Shete AV, Rajpurohit L. A comparative evaluation of whole blood total antioxidant capacity using nitroblue tetrazolium reduction test in patients with oral lichen planus and healthy subjects. Journal of Oral Medicine, Oral Surgery, Oral Pathology and Oral Radiology. 2016;2(2):58-61.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *