نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

تقویت سلول درمانی توسط آنتی‌اکسیدان جدید

تحقیقات نشان می‌دهند که درمان‌های سلولی برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها می‌تواند با یک ترکیب شیمیایی که بقای آن را پشتیبانی می‌کند، بهبود یابد. آزمایشات آزمایشگاهی نشان داد که مولکول ساخته شده توسط انسان – یک نوع آنتی‌اکسیدان – کمک می‌کند تا سلول‌های سالم از آسیب‌هایی که به هنگام بیماری و در طول درمان سلولی به بیمار وارد می‌شود، در امان بمانند.

چنین روش‌هایی در حال حاضر برای درمان افراد مبتلا به اختلالات خون و هم‌چنین پیشرفت پیوند‌های پوستی برای بیماران مبتلا به سوختگی شدید استفاده می‌شود. ترکیب جدید آزمایش شده 10 برابر موثرتر از آنتی‌اکسیدان موجود در طبیعت جهت محافظت از آسیب سلولی است.

تا حدود 90 درصد سلول‌ها می‌توانند در طول پروسه پیوند، آسیب دیده یا کشته شوند. این مطالعه می‌تواند احتمال موفقیت درمان را تحت تأثیر قرار دهد. محققان در حال تلاش برای ایجاد چنین روشی برای درمان بیماری‌هایی مانند بیماری پارکینسون و مولتیپل اسکلروز هستند.

دانشمندان دانشگاه ادینبورگ، سلول‌ها را در معرض یک ماده سمی قرار می‌دهند که تقلید از شوک هایی است که سلول‌ها هنگام پیوند آن‌را تجربه می‌کنند. سپس محققان‌ آزمایش کردند که درمان سلول‌ها با آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند آن‌ها را از آسیب محافظت کند یا خیر؟

آن‌ها ترکیب جدید مصنوعی را Proxison نامیده‌اند که 90 درصد از سلول‌ها را از مرگ نجات داده است. مطالعاتی که در مورد zebrafish  نیز انجام شده است نشان می‌دهد آنتی‌اکسیدان ساخته شده توسط انسان می‌تواند سلول‌ها را از مرگ در حیوان زنده محافظت نماید.

برای رسیدن به نتیجه مشابه، بیش از 10 برابر غلظت قوی آنتی‌اکسیدان طبیعی مورد آزمایش قرار گرفت.

محققان علاقه‌مندند بدانند که آیا آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به افزایش عملکرد درمان‌های سلولی کمک کنند؟ بسیاری از بیماران ممکن است بتوانند از این درمان‌ها بهره‌مند شوند اگر بقای سلولی بتواند به طور قابل توجهی بهبود یابد. آنتی‌اکسیدان جدید بر اساس ترکیب طبیعی موجود در میوه و سبزیجات طراحی شده است. این تیم تغییرات کمی را در ساختار شیمیایی ایجاد کرد تا یک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده تولید کند که امیدوار است به یک داروی بالقوه جدید تبدیل شود.

دانشمندان Proxison  را به عنوان يك آنتي‌اكسيدان قدرتمند تشخيص داده كه در محافظت از سلول‌ها از استرس اكسيداتيو و آسيب‌هاي راديكال آزاد بسيار موثر است. این تحقیق یک گام مهم در کنار گذاشتن یکی از موانع پیوند موفق در بیماران است که منجر به افزایش کارایی سلول‌های پیوندی در بیماران می‌شود.

 

منابع:

 

Liauw, S.L., Connell, P.P. and Weichselbaum, R.R., 2013. New paradigms and future challenges in radiation oncology: an update of biological targets and technology. Science translational medicine5(173), pp.173sr2-173sr2.

Drummond, N.J., Davies, N.O., Lovett, J.E., Miller, M.R., Cook, G., Becker, T., Becker, C.G., McPhail, D.B. and Kunath, T., 2017. A novel mitochondrial enriched antioxidant protects neurons against acute oxidative stress. bioRxiv, p.109439.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *