نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

نقش کمبود ویتامین B12 در استرس اکسیداتیو

در سال های اخیر تحقیقات بسیاری در مورد تاثیر استرس اکسیداتیو بر روی بیماری های مختلف عصبی از جمله بیماری های تحلیل برنده سیستم عصبی، صورت گرفته که کمبود ویتامین B12 در این دسته از بیماری ها اهمیت زیادی پیدا میکند. کمبود این ویتامین در بدن باعث بروز بیماری‌ های عصبی و جسمانی می‌شود و گاه عوارضی جبران ‌ناپذیر دارد. ویتامین B۱۲ یا «کوبالامین» یکی از ویتامین‌ های بسیار مهم برای تشکیل و تجدید گلبول قرمز و عملکرد مطلوب دستگاه عصبی انسان است و از این رو درمانی موثر برای کم‌ خونی حاد، اختلالات و فشار روانی و افسردگی به شمار می‌رود.

تحقیقات صورت گرفته حاکی از افزایش رادیکالهای آزاد همچون نیتریک اکساید و پراکسید هیدروژن در کمبود ویتامین ب 12 می باشد که در نتیجه کاهش آنزیم های آنتی اکسیدانتی نیز می تواند رخ داده و استرس اکسیداتیو همانند سیکل معیوب باعث تشدید آسیب ها خواهد شد. در نتیجه استفاده از آنتی اکسیدانت ها در بیماری های عصبی می تواند از عوارض کمبود ویتامین B12 بکاهد.

 

منبع:

Bito T, Misaki T, Yabuta Y, Ishikawa T, Kawano T, Watanabe F. Vitamin B 12 deficiency results in severe oxidative stress, leading to memory retention impairment in Caenorhabditis elegans. Redox Biology. 2017 Apr 30;11:21-9.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *