نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

ویتامین E آنتی‌اکسیدان قوی‌ بدن

ویتامینE  اصطلاحی برای یک گروه متشکل از هشت ترکیب محلول در چربی است که در انواع مختلفی از غذاهای کامل یافت می‌شود. این ترکیبات، که آلفاتوکوفرول فعال‌ترین آن‌هاست، دارای نقش‌های بسیاری در بدن هستند.

خواص آنتی‌اکسیدانی

ویتامین E مانند ویتامین A و آنتی‌اکسیدان مهم آن است که نقش اصلی آن در بدن از بین بردن رادیکال‌های آزاد می‌باشد. رادیکال‌های آزاد (که به‌واسطه آلودگی هوا و آب، سیگار کشیدن، تابش آفتاب و مصرف غذاهای فرآوری شده تولید می‌شوند) اتم‌های فعال یا گروه‌های اتمی هستند که حداقل یک الکترون را از دست داده و مجبور به گرفتن الکترون از مولکول‌های اطراف در جهت تثبیت خودشان به طرز ناخوشایند می‌باشند که باعث خرابی در بدن می‌شود. درواقع، فعالیت رادیکال آزاد بدون کنترل، علت اصلی پیری سریع و هم‌چنین بیماری‌های دژنراتیو مانند سرطان، آرتریت، بیماری آلزایمر و آب مروارید است. از آنجا که ویتامین E می‌تواند این رادیکال‌های آزاد را خنثی کند، می‌تواند در جلوگیری از این بیماری‌های جدی موثر باشد.

تقویت سیستم قلبی عروقی

ویتامین E نقش مهمی در سیستم قلبی‌عروقی دارد.

  • به تشکیل سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود بافت اکسیژن کافی دریافت می‌کند (که به نوبه خود بدن را از کم خونی محافظت می‌کند).
  • از طريق گسترش عروق خونی، از انقباض پلاکت‌ها و ايجاد لخته جلوگیری می‌کند.
  • از اکسیداسیون کلسترول و مسدود شدن شریان‌ها جلوگیری می‌کند. به همین علت، سطح بالایی از ویتامین E در بدن با کاهش حملات قلبی غیرطبیعی و سکته مغزی در افراد ارتباط دارد. ویتامین E هم‌چنین عوارض مربوط به دیابت را کاهش می‌دهد.

ویتامین E مانند بسیاری از ویتامین‌های دیگر، به خصوص ویتامین‌های B، به حفظ عملکرد سلول کمک می‌کند. به عنوان مثال، ویتامین E در تمایز سلولی نقش دارد،  فرآیند تبدیل سلول‌های عمومی به سلول‌های تخصصی که موجب بهبود ارتباط سلولی می‌شود. علاوه بر این، ویتامین E با تنظیم بیان ژن نیز همراه است، به این معنی که به عملکرد ​​و تولید آنزیم‌های خاص، پروتئین‌ها و هورمون‌ها در بدن کمک می‌کند.

چقدر ویتامین E  نیاز داریم؟

بر اساس منابع رسمی، مصرف روزانه 15 میلی‌گرم (22.4 واحد بین المللی) ویتامین E برای مردان و زنان بالای 14 سال توصیه می‌شود. بالاترین سطح ایمن ویتامین E برای بزرگسالان 1500 واحد بین‌المللی در روز برای مصرف طبیعی (یعنی غذا بر اساس فرم‌های ویتامین E ) و 1000 واحد بین‌المللی در روز برای فرم‌های مصنوعی ویتامین E می‌باشد. بیش از این سطوح ممکن است خونریزی بیش از حد ناشی از اثرات ضد انعقادی ویتامین E رخ دهد.

کمبود ویتامین E چیزی نیست که اکثر ما نگران آن هستیم چون تعداد زیادی از غذاها حاوی آن هستند. به این ترتیب، منابع بسیار خوبی از ویتامین شامل روغن جوانه گندم، دانه‌های آفتابگردان، بادام، روغن گلرنگ، فندق، بادام زمینی، اسفناج و بروکلی می‌تواند در رژیم غذایی ما قرار بگیرد.

 

منابع:

Burton, G.W. and Traber, M.G., 1990. Vitamin E: antioxidant activity, biokinetics, and bioavailability. Annual review of nutrition10(1), pp.357-382.

Traber, M.G. and Atkinson, J., 2007. Vitamin E, antioxidant and nothing more. Free Radical Biology and Medicine43(1), pp.4-15.

Packer, J.E., Slater, T. and Willson, R.L., 1979. Direct observation of a free radical interaction between vitamin E and vitamin C. Nature278(5706), pp.737-738.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *